torsdag 7 juni 2012

Hitta dina pulszoner

Att träna med pulsklocka kan jag verkligen rekommendera! Jag köpte en billig begagnad raring, men tycker ändå att den ger mig extra pepp och push. Sin maxpuls kan man räkna ut på olika sätt - om en typ av maxpulstest kan du läsa HÄR - men annars kan man använda uträkningen 220 - din ålder.

Det vill säga 220 - 25år = 195slag/minut, när det gäller mig. Inte helt vetenskapligt, men ändå väl använt.

Här kommer då de olika pulszonerna, med tidningen Magazine Fitness som källa.

50-60% av maxpuls (97-117 slag/min för mig)Mycket lätt träning. Innebär ofta en snabb promenad eller mycket lätt jogg. Låg energiåtgång där energin till största del kommer från fettet i kroppen.

60-70% av maxpuls (117-137slag/min)
Lätt träning. Kan med fördel användas till distanspass, eftersom du påverkar hjärtkapacitet och ökar uthållighet. Dessutom stärks leder och ligament utan allt för stor påfrestning.

70-80% av maxpuls (137-156 slag/min)Relativt ansträngande träning. Här blir träningen jobbigare, men ska fortfarande vara hanterbar. Musklernas syresättning förbättras och så gör också konditionen! Nivån passar bra för snabbdistanser eller lättare intervaller.

80-90% av maxpuls (156-176 slag/min)Hård träning. Nu börjar det bli riktigt jobbigt! I den här zonen förbättras konditionen och hjärtat blir starkt! Samtidigt ökar mjölksyratåligheten och tröskelpulsen kan höjas. Nivån kan användas för tempoträning och medelintensiva intervaller.

90-100% av maxpuls (176-195 slag/min)Riktigt hård träning. Det här är riktigt tuff träning med höga mjölksyrenivåer. Använd den här nivån till högintensiva intervaller, om du är riktigt träningsvan.

Erkänn - visst blir man både nyfiken och peppad!? Vilken puls är din bästa puls? ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar