onsdag 16 maj 2012

Ayurvedisk hälsa

Jag ackompanjerade havregrynsgröten med Nyhetsmorgon imorse. Love it! Där pratades det i alla fall om ayurvedisk hälsa/medicin, ungefär. Det finns massor av tips, råd och idéer kring det, men dessa tror jag på:

1. Gå och lägg dig tidigare! Sömn är bra.
2. Drick hett vatten - bara. Mindre kaffe, mer vatten. Svalkar kroppen lika bra som kall dryck, värmen främjar bland annat matsmältning. Jag brukar ha citron i, men det är oklart vad indierna tycker om det...
3. Ät ditt största mål till lunch. Till middag räcker det med en lättare soppa eller liknande. Här är jag inte riktigt med än, men jag jobbar på det!
4. Lyssna på kroppen och ge den vad den vill ha.

På tal om sömn - så här ljust är det hos oss vid 22-tiden! Nattljuset stör min sömn just nu, men är övervägande positivt ändå. Ljus är bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar